Types of glass

Crystal glass

The crystal glass is commonly called “crystal” (“cristallo” in Italian) and it consists of 35% lead. Its main characteristics are hardness, brilliance and is obtained by the addition of potassium and Bohemian crystal.

The crystal glass is very popular in Murano and it is used in particular for artistic creations such as cups, glasses and vases.

Frosted glass

The frosted glass is glass that has a matte surface and is often used in vases, but also for Venetian chandeliers, appliques and table or floor lamps. The glass becomes opaque due to the processing of silking.

Etched glass

The etched glass is obtained thanks to a chemical treatment that uses hydrofluoric acid it that has the property of affecting the glass and provide it with a granular surface.

Silvered glass

The silvered glass is no more than a mirror. In fact, on the plate surface is applied a layer of silver that produces the optical reflection visible on the opposite surface treated.

Self-cleaning glass

The self-cleaning glass is used in the manufacture of cars, in the construction industry and in other processes.

The self-cleaning action is due to the application of a thin layer of titanium dioxide on the outer surface.

Glazing Glass

The glazing is nothing more than the glass used in construction such as windows and doors, and it has the properties of both thermic and acoustic insulation.

Vetro cristallo

Il vetro cristallo viene comunemente chiamato “cristallo ed è composto per il 35% di piombo. Le sue caratteristiche principali sono la durezza, brillantezza e si ottiene con l’aggiunta di potassio e cristallo di Boemia.

Il vetro cristallo è molto popolare a Murano e viene usato in particolare per creazioni artistiche quali bicchieri, calici e vasi.

 

Vetro satinato

Il vetro satinato è quel vetro che ha una superficie opaca ed è spesso usato in bicchieri e vasi, ma anche per lampadari veneziani, appliques e lampade comuni. Il vetro diventa opaco per effetto del trattamento di satinatura.

Vetro acidato

Il vetro acidaro si ottiene grazie ad un trattamento chimico che utilizza l’acido fluoridrico che ha la proprietà di intaccare il vetro e dotarlo di una superficie granulosa.

Vetro argentato

Il vetro argentato non è altro che uno specchio. Infatti, sulla superficie della lastra viene applicato uno strato di argento che produce la riflessione ottica visibile sulla superficie opposta trattata.

Vetro autopulente

Il vetro autopulente  viene utilizzato nella manifattura di automobili, nel settore edilizio e in altre lavorazioni.

L’azione autopulente viene dalla applicazione di un leggero strato di biossido di titanio sulla superficie esterna.

Vetrata isolante 

La vetrata isolante non è altro che il vetro utilizzato nell’edilizia per i serramenti quali porte e finestre esterne, e hanno la proprietà di isolamento sia termino sia acustico.

What I would like to see is more honesty on telling people what they are purchasing.

Roberto Voltolina, Founder

Exclusive and limited handmade Glass Artworks in Murano Glass made in Italy now available for shipping in Australia and worldwide

Visit the Etsy Shop